U některých značek ani netušíme, kdo za tím kterým výrobkem vlastně stojí. Často je zřejmě úroveň natolik diskutabilní, že se majitel značky z celkem pochopitelných důvodů před zákazníky snaží raději skrýt. To se vám u vlastníka a hlavní tváře pivovaru Bernard opravdu stát nemůže. Jeho obličej se na vás dívá z regálů a billboardů pravidelně. A i kdybyste se nechtěli zajímat o pěnivý mok značky Bernard ani o osobnost jeho patrona, jednu věc z etiket a reklam poznáte jistě. Stanislav Bernard má smysl pro humor a nebojí se jít s kůží na trh.
Jeden z nejvýraznějších českých podnikatelů současnosti se narodil 14. října 1955 na Opavsku. Vystudoval zde gymnázium a posléze i Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině, kde byla jeho oborem elektrická trakce a energetika v dopravě. Zdálo by se, že tehdy nic nenasvědčovalo tomu, že směřuje k profesní dráze podnikatele v pivovarnictví. Po začátcích v Sigmě Dolní Benešov, kde působil jako konstruktér, pracoval v ostravském Prioru jako vedoucí oddělení zlepšovacích návrhů a vedoucí oboru technického provozu. A právě tato funkce by nám už možná mohla naznačit, že v osobnosti Stanislava Bernarda je dost místa pro kreativitu a dobré nápady.
Převratná doba konce osmdesátých let jej zastihla v podniku Textil Ostrava coby vedoucího oddělení technického provozu. Po krátké době, kterou strávil jako úředník Okresního národního výboru v Opavě, se Stanislav Bernard pouští do podnikání. Se společníky vydražil humpolecký pivovar za více než pětinásobek vyvolávací ceny, tedy za tou dobou šokujících 45 miliónů korun. Vzhledem k tomu, že v případě neúspěchu celého podniku hrozilo jeho aktérů celoživotní vysoké zadlužení, nelze Stanislavu Bernardovi upřít značnou dávku odvahy a podnikatelského nadšení
Začátky podnikání nebyly spojeny s dokonalými kalkulacemi a hlubokými znalostmi prostředí velkého byznysu. Naopak – na počátku byl „jen“ velký sen – vařit to nejlepší pivo v celé zemi. A protože podle názoru Stanislava Bernarda a jeho tehdejších společníků může být i cesta cílem, přinášely jim radost a motivaci i úspěchy malé a ještě menší.
Pokud vás práce baví, můžete v ní něco dokázat, pokud ne, je lepší ji nedělat a najít si něco jiného,“ říká podnikatel a prozrazuje tak svůj recept k úspěchu – dělat, to, co vás baví.
Stanislav Bernard
Jak se ukázalo, Bernarda musí práce opravdu bavit. Stačí se podívat na i zmrtvýchvstání humpoleckého pivovaru. Stačí jen srovnat fotografie z minulosti a přijet se podívat do Humpolce dnes. Kdysi pivovar vařil pivo, co se čepovalo sotva kolem komína, dnes nechybí v regálu téměř žádného z tuzemských supermarketů. A Bernard se čepuje od Plzně po Ostravu.
Obchodní talent a předvídavost Stanislava Bernarda se projevily i v období krize malých pivovarů na sklonku devadesátých let, kdy zavčas vyhodnotil situaci a uznal nutnost získat strategického partnera ze zahraničí. Dodnes hodnotí své rozhodnutí přijmout investici od belgického pivovaru kladně. Podařilo se mu tehdy nejen ustát soumrak malých pivovarů, ale naopak ještě povznést svoji značku Bernard výše do povědomí veřejnosti.
Značka dnes sbírá ocenění za oceněním, stejně tak jako jeho hlavní tvář. Kdo by si myslel, že si Stanislav Bernard v tu chvíli spokojeně oddechne a odebere se užívat si poctivě vydělaných peněz, velice by se mýlil. Nečinnost není nic pro Stanislava Bernarda, proto si vytyčil další cíl – udělat z piva Bernard kultovní značku, která přetrvá věky. Nutno říci, že i tento záměr mu úspěšně vychází.
S čím však ženatý otec dvou dospělých dětí spokojen není, je stav naší společnosti. Rozčarování Stanislava Bernarda a snaha něco změnit se projevuje jeho občanskými a politickými aktivitami. Ať už se jedná o kandidaturu do Senátu či spoluzaložení Národního protikorupčního fondu, vše je motivováno jeho snahou o udržení národních hodnot a vytvoření morálně zdravé společnosti. Možná právě to je nejtěžší úkol, který si kdy Stanislav Bernard předsevzal…
Pingback: Těžko napodobitelný úspěch | CzechStarter - Blog Pavla Šimečka
Bernard je borec. Velký respekt! Měl však i štěstí, že začal podnikat v 90. letech. Dnešní doba je úplně jiná a žádný univerzální návod na úspěch neexistuje. Je to však zajímavé čtení. Osobně se snažím růst po malých krůčcích, zvládat time management a rozvíjet se.
Pan Bernard je prototipem houževnatého podnikatele, který se nebojí jít s kůži na trh a evidentně mu to přináší úspěch. Víc takových!